dinsdag 5 juli 2011

Dag 10 Liendo - Cruce a Güemes


Ik had lekker geslapen in de nieuwe herberg, goed publiek en lekker op weggegaan. Een klim naar boven en een afdaling naar Laredo. Dan langs het strand of over de boulevard de hele ronding van de baai gelopen. Aan het einde van de baai lag de boot die ons overbracht naar Santona. Een hele belevenis, bootje komgt aanvaaren richting strand en de loopplank wordt uitgeschoven op het zand en we kunnen aanboord, er komen nog wat fietsers aan over het strand en ook zij klauteren aan boord.
De loopplank wordt ingetrokken en we varen naar de overkant. Het is supper mooi weer, strak blauwe hemel en ik mis de verkoelende bries van gisteren. Even door het plaatsje Santonia gelopen en weer langs de volgede baai met strand. Aan het einde rechtsaf naar een rotsparij, we steigen via kleine paadjes, hijg, hijg, naar grote hoogte en we kunnen het hele strand over zien een prachtig gezicht. Als we de bocht doorgaan zien we het volgende strand, afdalen en we lopen over het volgende strand, meer dan een kilometer voor we in Noja zijn.
Wel leuk om over een breed stand te lopen in je wandelkleding met rugzak tussen alle badgasten die mij belangstellend zien langskomen, af en toe hoor je Camino de Santiago en soms wordt je aangesproken met een buen camino. Voor mij uit zie ik vanaf de rotspartij drie pelgrims beneden lopen, ik herken hen van de schelp die op hun rugzak bengelt. Ook als ik over het strand ga zie ik hen in de verte gaan, opvallend gekleed tussen de badgasten en de schelp die zichtbaar blijft.
Als ik bij het eerste restaurant aankom blijkt een van de lopers mijn vriend Claude (de Fransman) te zijn, hij is op stap met twee Koreaanen. Erg gezellige lunch en we gaan weer verder, nog een lange tocht te gaan en het is warm, erg warm. Ik kom niet hard vooruit maar loop rustig door, zo schieten de kilometers onder mijn voeten door, het binnenland is wat minder boeiend dan de zee en als je een eind gelopen heb met heuveltje op en af heb je het wel even gehad. Als ik bij een huis de weg vraag omdat de pijlen ontbreken krijg ik ook nog even mijn veldfles gevuld met lekker koud water.
Om halfvijf kom ik bij de herberg in Gumes, ze bieden me een bed in een hok waar we in de lengte boven elkaar slapen en ik in het midden, dus mijn voeten bij het hoofd van mijn onderbuurman en de voeten van mijn bovenbuurman naast mijn hoofd. Dit zag ik even niet zitten en wilde weer gaan, een aardige Belg hielp mij opweg door een andere ruimte met drie bedden te regelen, dit beviel mij al een stuk beter.

1 opmerking:

  1. Hoi Dirk,

    Wat een avonturen weer! Fijn om te horen dat je al zoveel leuke mensen hebt ontmoet. Heel veel plezier en succes met je tocht.

    Groeten Niko en Dennis

    BeantwoordenVerwijderen