zondag 17 juli 2011

Dag 21 van Aviles naar El Pito



Om tienuur gaat het licht uit in de herberg, even daarvoor is de hospitalero langs geweest en wenst mij en alle anderen individueel een goede nachtrust en een mooie tocht morgen. Bij het weggaan wijst hij mij op een Spanjaard die bij de deur ligt en zecht dat hij kan sneurken als een stoomlocomotief, zijn ogen twinkelen en ik lach met hem eem, gelukkig ligt de S[panjaard een heel eind uit mijn buurt. Om negenuur wordt de rust verstoord in de herberg een groep jonge spanjaarden (8) komen binnen en duidelijk nog onwennig niet wetend wat zijn aanmoeten met allen stapelb edden die dicht op elkaar staan. Zij zien en nog fris en fruitig uit, ik denk starters die mogelijk hierheen gevolgen zijn. Zij blokkeren het looppad, praten druk zonder zich echt in te richten of te gaan douchen zoals gebruikelijk na een lange wandeltocht, uiteindelijk gaan zij na een kwartier in de keuken wat eten en om vijf voor toien gaan zij gezellig als groep goed uitgedost de herberg uit, ik vermoed voor een avondje stappen. Als wij een kwartier op bed liggen komt de groep weer binnen, ik denk dat zij te horen hebben gekregen dat de herberg sluit en dat het binnen is of buiten. Met heldere zaklampen beschijnen zij de zaal al rustende pelgrims, hun spullen zoekend en uiteindelijk hun bed in ploffen. Als de rust weer enigzins is weer gekeerd beginnen er allerlei lichtjes de zal te beschijnen, mobiele telefoons worden bekeken op e-mail of sms'jes of ze worden verstuurd, hinderlijk irritant licht. Ik merk de laatste tijd dat mobiele telefoons ook al als zaklamp gebruikt worden, ze geven goed licht. tegen twaalfuur zijn alle berichten gelezen of verzonden en wordt het echt stil, want zolang er verzonden wordt liggen mensen gte draaien in bed of wordt er met de buurman gesproken. Ludo vertelt dat hij om vier uur wakker werd omdat zijn bovenbuurman met mijn bovenbuurvrouw lag te praten, hoogst irritant. Hij heeft zich een aantal keren flink omgedraaid dat legde ongetwijfeld gewicht in de schaal of deed het bed flink schudden. Om kwart voor vijf ging de groep jongelui uit bed, vroeg op stap kennelijk bang om in de volgende herberg geen bed te kunnen bemachtigen! De zaal was wakker en vanaf halfzes stonden de pelgrims op om te pakken en zich klaar te maken voor de tocht. Gisteren hebben Ludo en ik nog uitgebreid rioondgelopen in Aviles, een stadje dat beslist de moeite waard is om te bezoeken en lekker te eten wat wij niet nagelaten hebben om te doen, inktvis, salade en pizza, we kunnen er weer een dagje tegen. Vanmorgen de stad uitbgebreid gezien, terwijl de straten schoon gespoten werden en de laatste kroegbezoekrs buiten hun pilsje stonden op te drinken, hebben wij de straten van de stad doorkruisd op naar El Pito waar wij met een aantal andere pelgrims een kamer hebben gehuurd. Na 15 kilometer heb ik de tocht onderbroken om naar het vliegveld te gaan om Marianne op te halen, zij vliegt via Madrid naar Asturias een vlegveld waar wij langslopen op onze tocht. De planning is goed geweest vandaag liepen wij langs het vliegveld om 11.00 uur, nog twee uur wachten voor Marianne aankomt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten