vrijdag 15 juli 2011

Dag 20 van Gijon naar Aviles



Het was feest in Gijon, gezellig op het maktplein veel kraampjes met streekproducten en eten. grote hammen ( zeven poten van een meter) in een pot met bouillon, gekookte schelp een schaaldieren, ribbetjes enz enz. er werd lekker en veel gegeten jammer dat wij al in de middag gegeten hadden waardoor mijn trek was genivileerd. In de afvond kwam ik Ludo tegen die het niet had kunnen laten een groot stuk voortreffelijk uitziende piza te kopen en te verorberen, terwijl hij daar mee bezig was kwamen er twee jonge gasten vragen waar je zo'n stuk piza kon kopen, zij hadden ook wel trek. Gijon is een uitgelezen badpaats met veel strand en een haven vol bootjes kortom een geweldige badplaats om te vetroeven maar als je in een hotel zit in het centrum en er is feest heb je echt oordopjes nodig om te kunnen salpen, Ludo had ze en lag ook lekker te pitten, ik niet want ik heb ze niet nodig dacht ik, maar dan ben je wel elk uur of halfuur wakker als er weer een groep feestfierders onder je raam staat te lallen, tot zes uur in de morgen. Om zevenuur schrok ik wakker we moesten toch maar eens op weggaan. Halfacht vertrokken uit de Hostal en eerst even naar de eerste de beste gelegenheid om koffie te drinken en tostada's te eten. Daar kwam ik gelukkig een beetje van bij en we konden op weg. Een mooie boulevard afgelopen en daarna eindeloos door de wijken de stad uit. We hadden een schelp gemist die ons de weg wees, dan is een GPS toch wel makkelijk oms ons weer op de goede weg te brengen. De koele ochrtendlucht verdween en de zon begon ons te bescheinen bij onze eerste klim Gijon uit, we zagen meteen ook de eerste industrie die ons wvergezelde de stad uit, vuile rook de lucht in spuitend. Door het heldere weer konden we goed zien waar de gekleurde lucht terechtkwam. We liepen en onderdoor terwijl wij door het groen naar boven aan het klimmen waren. Boven gekomen door de bossen een prachtige tocht en bij de afdaling door het dan door weilanden met koeien en andere dieren. We komen v eel blaffende honden tegen die of aan een goed touw vast zitten of achter een hek ons begeleiden met geblaf tot we uit het zicht verdwenen zijn. Bij het eerste plaatsje hebben we koffie gedronken in het chauffeurscafe naast de industrie van metaal en grondstoffen. De inmense fabrieken begeleiden ons bijna tot aan Aviles, te vies om aan te zien en doorheen te lopen, aande andere kant van ons is de snelweg die ons begeleid, dus geluid en rook, ik hoop dat we morgen weer meer van de natuur kunnen genkieten. het wordt morgen 25 graden met zon, vandaag was het licht bewolkt met 24 bgraden, veel zweten en veel drinken.
Vanmiddag gezellig Avilas bekeken met Luido, een pilsje gedronken waar de Italiaanse meiden gezellig bij aanschoven en toen we naar een suppermarkt waren geweest zal Ludo dat enr schaakspelen klaarstonden, later hoorden we dat het voor een wedstrijd was met verschillende teams. Ludo kon het niet klaten µij te vragen of ik schaken kon, ja dat kon ik wel een beetje dus wij aan de stukken, oei dat is toch wel een tijd geleden voor ons beiden maar de voorloopige stand is 0-1 voor Holland wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten