vrijdag 1 juli 2011

Dag 6 Gernika naar Lezama


We sliepen vannacht met z'n vijfen in een kamertje met drie stapelbedden. Als je maar een bed en een douce hebt is het al snel goed, behalve als je een sneurker in je gezelschap hebt. Daar wordt je wakker van, je kan je eraan gaan ergeren, helpt niet maar slapen kan je ook niet. Dus maar even naar het toilet mogelijk dat door wat geluid te maken de sneurker even ophoudt met sneurken. Op de gang schrik ik mij een hoetje, een figuur op de grond beweegt en zegt ik kon niet slapen dus ben ik maar even op de gang gaan liggen, het moet niet gekker worden, dit is bizar. Dus maar weer in bed gekropen en tussen half slapen en wakker liggen wordt het morgen. De Spanjaard begint halverwege de nacht ook te sneurken, dit is waarschijnlijk een probaat middel. Om half zeven gaat de wekker, na een bueno vraagt de sneurker of ik goed geslapen heb, iedereen moet lachen en het ijs is meteen gebroken ook de Fransman moet meedoen als een boer met kiespijn.
We hebben ontbijt in de herberg, alles is de vorige dag al klaargelegd dus het is zelf je bord opstapelen met broodjes die je kunt roosteren, jam, boter, chocomelk uit de magnetron of koffie uit de thermoskan die gisteren al gezet is, afgerond met koekies of cakes We gaan gevuld op stap voor een als makkelijk bekend staande tocht van 20 km.
We beginnen met een klimmetje naar 300 meter dat is even om los te komen, als je een stap naar boven maakt van 50 cm. zet je zo'n 600 stappen naar boven. Ik kan je verzekeren dat dat niet meevalt. De weg loopt niet recht maar met bochtjes waardoor je steeds denkt dat je het einde naderd, maar helaas na de volgende bocht stijgen we weer verder, stappen tellen doe ik niet daar wordt je alleen maar gestoord van. Na de drie honderd meter gaat het op en neer en uiteindelijk naar 400 meter, weer 200 stappen naar boven. Het is prachtig weer geworden vandaag, strak blauwe hemel en het zonnetje komt al snel bovern de heuvels uit. Ik voel mij goed, dit is de zesde dag en die heb ik vaak nodig om in te lopen, te wennen aan naar boven te lopen en stijl af te dalen zonder dat alle spieren protesteren, je om de haveklap moet blijven staan om lucht te happen, niet dat het echt makkelijk loopt naar boven maar ik kom er redelijk goed vanaf als ik enkele tochtgenoten zie die ik vaak achter laat en als ik hen weer tegenkom bij een rustpunt staan ze vaak eerst nog even bij te komen. Het is leuk om te merken dat de conditie nog redelijk is
We ronden de tocht om half drie af, de herberg gaat pas om drie uur open we hebben eerst wel een biertje verdiend. Na het inschrijven een lekkere douche en dan kan je je kleren afgeven om te laten wassden, supper. .
We slapen vannacht in een vrijwel nieuwe herberg met veel ruimte dat is ook wel eens lekker. Morgen een klein tochtje van 13 kilometer naar Bilbao, het is dan zaterdag en ik ben dan een week onderweg en heb de eerste 150 kilometer erop zitten.

1 opmerking:

  1. Hi Dirk,
    Je moet wat afzien daar! De volgende keer de snurker maar op de gang, dan kan iedereen lekker slapen :) Succes met de volgende kilometers!!
    groeten
    Chantal & Rene

    BeantwoordenVerwijderen