zaterdag 2 juli 2011

Dag 7 Lezama naar Bibao

Zaterdag 2 juni

We lopen vandaag van Lezama naar Bilbao zo'n 13 kilometer. We hebben verschillende adviezen gehad en lopen dus prompt enkele keren mis, dat heb je als je de weg niet gewoon volgt. De stemming vannochtend zat er al goed in na het opstaan, een ontbijt in de plaatselijke bar met veel belangstelling van opgeschoten jeugd die wel even een woordje wilden wisselen met de pelgrims. .Uiteindelijk na de koffie met broodjes en een aantal verkeerde wegen liepen we lekker de berg op, halverwege even een rustpauze en we zagen een bord op een splitsing van drie, de Fransman wilde rechtdoor en vervolgde de weg, voor we het wisten was Rodolfo op de rechter weg verdwenen en wij vier wisten zeker dat de middelste weg (de moeilijkste) het beste was. Dus wij weer via een keien paadje naar boven, zuchtend en steunend, terwijl wij even uit stonden te puffen en kwam de Fransman fluitend over de weg aangelopen. Bij het hoogste punt hebben we een kwartier gewacht en geroepen, maar geen Rodolfo. Frustrerend is dat, op het laast valt de groep even uit elkaar, we konden niet anders dan onze weg vervolgen.
Om elfuur kwamen we in Bilbao aan waar ik mijn vriend Anton ontmoette, we hebben afscheid genomen van de Argentijn, hij stopt even als Vincent die teruggaat naar Valencia zijn vrije dagen zijn op, de Fransman gaat met de trein verder naar de volgende plaats en Redolfo zou de bus nemen naar Oviedo om daar de Camino primitivo te vervolgen. Ik ben met de Spajaard meegegaan naar het atelier van Anton, waar wij uitgebreid zijn werk hebben bekeken, daarna een citytocht, die eindigde bij het strand van Bilbao, lekker tochtje langs het strand en even uitwaaien om bij een fantastich pleintje uit te komen waar bier was, inktvis en schelpdiertjes die je met een naald uit hun schelp kon vissen, om je vingers af te likken. Terug naar Bilbao, mijn dag was al goed, of ik een drie gangen dinee wilde of gewoon wat hapjes, het laatste leek mij wel leuk. Dus een tapaz zaak binnen gegaan, lekker plaatselijk wijntje "Jaqueline" en een tapaz hapje, we lieten het ons goed smaken,dus door naar de volgende tapaz zaak en daar weer wijntje "Jaqueline" en de plaatselijke specialiteit, zo zijn we zeven zaken afgegaan om steeds de goede wijn en de specialiteit van de tapazbar te proeven, we genoten en het was o zo lekker!!!! Hier heb je wel een Spanjaard bij nodig!

Of we nog even zin hadden om bij het nieuwe huis van zijn dochter te kijken, natuurlijk, dus 22 km in de auto in de middel of noware, een prachtige villa in aan bouw met een uitzicht op bergen waar je u tegen zegt. Een huis vol met kunst van Anton, prachtig om te zien. Op de terugweg nog even gestopt bij een verbouwd klooster, tot hotel/restaurant waar Anton rond loopt of hij de baas is, er hang allerlei kunst van hem aan de muur, prachtig om te zien en buiten op de patio hebben we tussen de rijken van Sanje nog even een glaasje bier gedronken.
Terug in Bilbao vonden we dat we nog wat goede Bars gemist hadden en we wilden nog wel wat koffie, zonder borrel is dat niet te drinken volgens mijn vriend en ik moest nog wel even wat uit proberen, na twee koppen in verschillende indrukwekkende Bars hielden we het voor gezien en heeft hij ons nog even naar de Herberg gebracht. Na het dagelijkse telefoontje met het thuisfront ben ik om 20.30 uur in bed gedoken en in diepe slaap gevallen